Sabtu, 15 Disember 2012

1/2/34 : anak mama dah besar

Assalamualaikum.

Petang semalam (Jumaat) dapat call dari somi(masa tu somi kat tempat )..en.somi cakap esok(sabtu) ada berkhatan ramai2 di sek.agama dekat rawang..nak bawa anak sunat ke?..aku..sebenarnya belum sedia dari segi mental..sebab, aku ingat tahun depan baru nak bawa dia orang sunat di kampung..nak serah kat mak suruh jaga..hahaaha.. aku kan anak mak.hehehee..aku ni sebenarnya seriau+takut tengok benda yg luka..berdarah ..berjahit..masa aku bersalin,kena jahit dulu mana ada tengok pun.. takut.. 
Bila difikirkan balik..rupanya ini adalah rezeki dariNya untuk anak aku.. 
'Dia maha mendengar'..Alhamdulillah..aku kuatkan juga semangatku ini demi anak tercinta :)
Dan hari ini (sabtu..bersamaan 1 Safar 1434H..1/2/34..cantik tarikh ni) dengan izinNya selamatlah kedua anak-anak aku..

Dengan gigihnya..keluar dari rumah pukul 6.30pagi..pendaftaran pukul 7.30pagi..dari rumah ke rawang dekat 1/2jam itu yg kena keluar awal..

Majlis berkhatan anjuran JKKK Kampung Kenanga , Sek Rendah Agama Ibnu Khaldun , Kementerian Kesihatan Malaysia & Pelajar perubatan dari UPM...terima kasih semua!

majlis perasmian


penyampaian cenderhati oleh Dekan perubatan UPM (dah lupa namanya..)


menunggu untuk berarak


bersedia untuk berarak..naik bas lagi..

budak yang ini kena sentiasa dipantau..takut dihempaknya abang2nya nanti

sedia!!!

jom main air!!!... ( semburan air oleh pihak bomba)


angah yang paling xcited

taklimat dari kementerian kesihatan..cara2 berkhatan & penjagaan selepas berkhatan

abang ok?..dgn.muka machonya setelah selesai..

abang & kakak dari UPM..melayan korang bak raja!.. terima kasih semua!!

abang tidur ke?...ke tahan sakit tu??.. :)

angah yang selamba..

huhuu..upin tipu!!..ipin tipu!!..sakitlah mama!

yea!! saya dah sunat

terima kasih daun keladi..

punyalah nak pujuk budak tu..siap pujuk beli UNO lagi..
Lepas ni mama kena jadi macam kak ros ye!..  ^ ^,

Selasa, 11 Disember 2012

apa kata aku ; A thousand days promise

assalamualaikum.

Tetiba pulak hari ini rajin nak buat review.Bukan review sepenuhnya, cuma saranan je.. First time nak buat entri dengan label review.. tukarlah.. saranan aku..tak pun.. 'apa kata aku' ..mmm.. mana-mana jelah.. apa yang penting, apa yang aku cakap ni, adalah dari aku sendiri tidak berkait dengan orang lain.Juga tak kiralah apa yang nak aku review ni dah ketinggalan atau korang tak suka..ah!memang susah nak puaskan hati semua orang..janji aku tak kacau hidup korang..

' A thousand days promise' .. tau tak citer ni?..kalau peminat tegar korea mesti dah tau..tak pun, dah habis menonton drama bersiri korea ni..aku sedang mengikuti cerita ini di tv2.Tiap2 isnin-rabu jam 5petang..duduklah aku di depan tv melayan citer ni.. mula2 tengok citer ni, rasa macam tak best je..aku akui permulaan cerita ini agak lembab..sehingga kini jalan ceritanya sangat perlahan..namun aku juga sudi menonton kerana..isinya ada.. sekarang dah mula kemuncak pada penceritaannya.... kisah heroinnye didiagnosis sebagai pesakit dimensia(kalau nak tau lebih lanjut tentang sakit ni, klik di sini).. kisah bagaimana dia akan menghadapi sakitnya itu.. tentang penerimaan orang yang terdekat tentang sakitnya..bak kata aku tadi,mungkin bagi mereka cerita ni tak berapa nak jalan..ialah, jalan ceritanya agak perlahan..namun bagi aku, ada pengisiannya.. kalau nak tau sinopsisnya lebih lanjut klik kat sini .
  
Selamat menonton!

foto dari google
   nota tambahan : tak sedar.. tadi tengok, rupanya minggu depan dah  last episod..ingat panjang lagi ceritanya..dah nak last ni..banyak pula scene yang meleleh air mata..huhuu

Selasa, 4 Disember 2012

bola oh! bola..

Assalamualaikum.

Sila ketawa :D ... Aku nak cakap pasal bola.  Bola itu bulat...hehehee...Ada yang nak kena ketuk kepala..Semua dah taulah!..Bergurau senda di hari raya :)) .. gamoknye(loghat org pahang, trasnnye;agaknya..) ada yang berdouble  nak kena ketuk ... meleret-leretlah pulak..sila jangan marah..  ;)
 Cerita pasal bola ni..maklumlah sekarang ni demam bolasepak.Piala AFF sedang berlangsung.Tak ingin sebenarnya bercerita pasal bola ni..zaman aku minat bola dah lepas.. tetiba bersemangat nak tengok balik..itu pun sebab anak-anak....
aku, kalau tengok bola teruk beno rupenye..sebab tu kalau boleh nak elak je,kalau ada live bola kat tv.. malu ah..anak-anak tengok rupe mamanye masa tengok bola.. lagi satu tebiat aku ni,bukan jantung je berdebar..
asal berdebar, rasa sampai ke perut..memulas-mulas perut ni aku rase..Lebih kurang macam korang rase kot.. yang memang betul gila bolalah agaknye macamana rupe dia orang..Aku lagi kesian kat penjaga gol tu..tahap kedebarannye memang tahap maksima kot...kalau aku dok kat keeper tu..dah muntah hijau agaknye.. sebab tu kalau dah kalah jangan kutuk je tau.. tak baik!...

Minggu ni Malaysia akan bertemu Thailand.
Harap Malaysia buat yang terbaik----> untuk menang
Apa pun, macam aku cakap tadi.. bola itu bulat..ko faham?!




 Jom tengok aksi bebudak yang xcited tengok bola
adik yang xcited tengok bola..gol!!!

punyalah xcited bersorak sampai semput angah ni.. ( ..gambar lama ni..jumpa gambar ni je si angah pakai baju bola.)

budak yang paling minat bola.. 'abang tengok bola ke, bola tengok abang ni?'
 AUMMM!!!  :D


Selasa, 27 November 2012

terima kasih mak!!

Assalamualaikum.

Mak!.. mak apa khabar? mak sihat? mak dah makan?..mak cukup tidur tak? mak penat ye?!

Maaf mak, saya kat sini mak kat sana..jadi, tak dapat nak masak untuk mak..

Maaf mak, saya kat sini mak kat sana..jadi, saya tak dapat nak picit mak kala mak penat kerja seharian..tapi hari tu rodhi ada bagi mesin urut yang tak berjenama tu..mak dah guna ke?..macammana mak?..lega sikit tak?

Maaf mak, saya kat sini mak kat sana..jadi, saya dah tak dapat teman mak tidur..

Mak.. 
Walaupun mak tak dengar dan mak tak baca blog saya.. saya tau mak akan tau juga perasaan saya ini..walaupun kita tak berkomunikasi macam orang lain.. 

Mak..
Sempena hari lahir saya pada hari ini ..saya nak ucapkan terima kasih yang tak terhingga kepada mak... 
kesusahan..kepayahan..keperitan..kejerihan
yang telah mak lalui masa mak lahirkan, serta membesarkan saya..tak dapat untuk saya membalasnya..
  
" Ya Allah ya tuhanku..Kau ampunkanlah dosa kedua ibubapaku..ku memohon kepadaMu kesejahteraan keatas kedua ibubapaku..Kau lindungilah mereka dari perkara yang tidak baik...Kau limpahkanlah rezeki buat mereka..Kau berkatilah hidup mereka..Kau lindungilah hati mereka..Semoga mereka sentiasa dijaga olehMU..amin."


Sabtu, 24 November 2012

aku panjat pokok?!!

Semalam semangat berkobar-kobar nak cerita pasal dulu-dulu.
Dulu-dulu..masa kanak-kanak ribena.Memang indah bila nak dikenang bila umur dah bertambah ni.Umur je bertambah,hati sentiasa muda..hehe

Oleh kerana sekarang ni musim buah.Nak cerita pasal buahlah.Bila dah duduk di perantauan ni, aku dah jarang nak makan buah2 ni.Bukan tak ada yang jual buah2 kat sini,berlambak kat tepi jalan tu..tapi tak ada nafsu nak beli,walaupun nafsu nak makan tu ada, tapi...

sumber google ; nampak kan! berlambak!!

 
Setiap kali nak cuba beli.. mulalah..tak freshlah..buah dah lama lah.. memilih betul!! Bersyukurlah apa yang ada tu(ketuk kepala jap)..sebab tulah aku jarang beli..Kalau nak sangat baru beli..Bukan apa..nilah yang nak buka cerita masa zaman kanak2 rebina.. hehe..

Bersyukur sangat aku dibesarkan di kampung..rumah di tepi jalan besar/jalan utama (dululah.. sebelum ada highway tu..)
 Lepas tu belakang rumah ada kebun buah..korang cakap nak apa? .. manggis..langsat..cempedak..jambu..rambutan..durian pun ada!..opss lupa pulak,tak ketinggalan buah mata kucing.. aku panggil buah bedara (bidara lah tu) yang terletak depan rumah je... ko ada!..yang tak ada buah epal..anggur..strawberi je.. hahaha..
Kan aku dah cakap...bukan aku memilih, dah kalau semua buah,senang2 je dapat yang fresh nak cakap apa lagi. Cuba korang bayangkan... ( aku, nak ingat baliklah..) .. nak buah manggis aku panjat pokok manggis..makan atas pokok lagi(ok! jgn tiru ye!..tak sopan namanya tu! )..rasanya..mmm nikmatnya! like a heaven. Dengan rasanya yg manis..baunya yg harum.. isinya yg putih susu.. ...syukur alhamdulillah aku dapat rasa semua tu.. 

sumber google : manggis oh! manggis

Belum lagi aku cakap bila nak makan durian..tunggu jelah sambil menonton tv..gedebuk!..durian jatuh..apa lagi,kutip la..makan jam tu juga..wanginya durian tu..usah cakap..terbaik!!

sumber google: raja segala buah

Kalau nak diikutkan semua buah nak diceritakan..semua buah ada kenangan..dah,yang ni last aku cerita... pasal buah rambutan...rambutan macam2 jenis ada..aku paling suka makan buah rambutan yang warna kuning tu aka rambutan gading..dulu-dulu kat tepi rumah je..nak makan kait je.. dulu rambutan tu aku hiris banyak2 kemudian simpan dalam peti..dah sejuk baru makan..korang pernah buat?..sedap tau!!
  
sumber google: rambutan gading yang aku suka :)
 Sebenarnya cerita buah-buahan ini adalah lanjutan dari kisah mak aku yang datang minggu lepas..masa mak aku datang kat rumah aku, ada beli sikit buah langsat dan manggis kat tepi jalan.. masa mak aku balik kampung, aku suruh mak aku bawa balik sekali buah (langsat je)..pasal takde orang yang nak makan..bila mak aku dah balik, aku terasa nak makan manggis..bila aku tengok..manggis dah tak ada!..uwwa!!..sekali ngan manggis mak aku ambik...huhu..takde rezeki aku..nak pergi beli dah malas..mujurlah sempat aku makan 2-3 biji hari tu..takpelah..

 

Khamis, 22 November 2012

Doa untuk Gaza



sumber google

 Assalamualaikum.

Berpeluh juga nak buat entri ini.Sedar sepatutnya dah lama buat entri ini, tapi tak ada kekuatan. Sedar diri juga, rasanya tak layak untuk bercakap tentang ini.Sebenarnya hati ini banyak bertanya..cukup ke? ikhlas ke?perlu ke?

Semua sedia maklum, bumi Gaza diserang Israel..nak sebut Israel pun rasa macam nak pitam. Dengan kekejaman yang dilakukan oleh mereka rasa nak tembak mereka itu..

Serius cakap, aku memang tak sanggup nak tengok gambar rakyat Pelestin yang dipaparkan di merata tempat,tak kiralah di mana medium pun.Gambar kesan dari bedilan..tembakan..... hatiku berbisik, perlu ke paparkan gambar jenazah mereka yang terkorban..sangat2 menyayatkan hati..aku tak sanggup nak lihat..bukan nak cari salah..namun hati kecilku ini berkata..'hormatilah jasad itu' ..   

DOA.. doalah dengan ikhlas!..doakan moga rakyat Pelestin sentiasa dilindungi Allah S.W.T  ...  
Aku?.. tak mampu nak berkata-kata..ikhlas dari sudut hati aku..aku hanya mampu untuk mendoakan..doa2 dari saudara2 sesama islam untuk rakyat pelestin dimakbulkan olehNya.. ah!susah sangat ke untuk mendoakan kesejahteraan rakyat pelestin?.. dah itu saja aku mampu... setiap kata, setiap kalam adalah milikNya...

Aku tahu aku banyak kekurangan...

Sabtu, 17 November 2012

dah sampai...tapi disalahsangka!

Assalamualaikum & salam sejahtera..
Ingat nak simpan dulu cerita hari ini, tapi takut terlupa dan mungkin dah basi( ingat nasi je basi? :) lagipun sekarang ni tengah tak berapa nak sihat,sementara masih kuat dan diberikanNya kesihatan yang baik(alhamdulillah), ku teruskan jua( macam nakpergi berperang pulak)..almaklumlah bukan senang aku nak buat entri yang baru..ada je alasannya ^_^
panjang punya cerita..ada2 je..sebenarnya entri ni dibuat untuk mengucapkan terima kasih buat
kakjie .. tak sangka pulak peraduan yang dianjurkan oleh beliau, yang turut aku serta..walaupun aku tak menang,kakjie masih bermurah hati untuk memberi cenderhati..
Nak cerita sebelum ketibaan cenderhati dari kakjie..biasanya aku akn bukan notebook kesayangan,selepas sarapan..tengok2 status fb...tapi hari ini memang aku tak sentuh langsung..tengah asyik duk mengemas rumah,almaklumlah ada yang nak datang bertamu di rumahku.Tengah duk masak untuk makan malam,di waktu petang terdengar orang bagi salam..ingatkan tetamu dah sampai..rupanya pak posto..mmm..ingatkan en.somi punya..aku punya!..dari siapa?

siapa pulak dia ni?..mana aku kenal.. ingatkan sepupu yg nak buat suprise,maklumlah tak lama lagi besday aku..tapi,sepupu aku nurul aisyah..yang ni siti nur aishah..sepupu aku tu memang duk kat PJ..no pon lain lah pula.. maaf! aku buka dulu..sebab nak tengok kat dalam kot ada surat..tapi takde..yang ada cenderhati tu je..mmm.. camni aku kena call dululah yg empunya pengirim..dah call aku cakaplah aku ada terima..bla..bla..bla.. rupanya cenderhati tu dari kakjie..cuma kakjie minta tolong cik siti nur aisyah yg kirimkan.. ingatkan dia salah hantar..maaflah,kakjie dah tinggal pesanan..cuma aku lambat buka fb ari ni( dah pukul 12.19am/17 nov dah..jadi ni cerita semalamlah ye..) Nak tayang cenderhati yang kakjie beri..cantik!..terima kasih kakjie ^_^


 

Khamis, 15 November 2012

di sini nak di sana mahu

Assalamualaikum & salam sejahtera.
Nak cakap pasal dilema....seperti ibarat pepatah ini..'diluah mati emak..ditelan mati bapa'...yang ini mahu..yang sana pun hendak juga..pernah tak korang mengalami situasi ini?..bagaimana korang menangani masalah ini?... sukar tak? @ mungkin bila menggunakan akal yang waras..perkara ini adalah mudah untuk korang hadapinya..kita ini hanya manusia biasa..kadangkala alpa..kadangkala mengikut nafsu..namun bersyukurlah pada mereka melihat perkara ini adalah satu ujian dan BERSERAH..


Selasa, 6 November 2012

lepas solat subuh?!!

Assalamualaikum..dan salam sejahtera.
Puas juga nak mamujuk hati ini,untuk buat entri yang baru,nak sambung cerita raya haji yang lalu.Punyalah lama nak memikir ayat,sampailah hari ini barulah terbuat.
Nak tanya kamu-kamu..bahasa pasarnya,'koranglah'.Pernah tak dekat tempat kelahiran korang..sebelum nak tanya,nak buat ayat penyata kejap.Biasakan kita sebagai umat islam mengadakan majlis tahlil.Kebiasaannya majlis ini diadakan pada selepas waktu solat zohor..asar..maghrib @ isya'...kan!kan!.... nilah persoalan aku..majlis tahlil selepas solat subuh!!..Ha! korang pernah jumpa tak?..Majlis ni bukan lepas solat subuh...jam 10 pagi ye!..yang ni betul2 lepas solat subuh..lepas subuh maksud aku dalam pukul 6 lebih(am)..benda ni sebenarnya dah menjadi biasa kat kampung aku.
Tercetusnya idea untuk buat entri ini pun disebabkan oleh 'mereka' yakni mereka yang kahwin dgn orang kampung aku..errkk termaksuklah en.somiku.. yang terkejut dengan waktu majlis itu. aku ingat perkara ini adalah biasa, rupanya kat kampung aku je yang memang biasa  kot..


 yang kat atas tu,gambar majlis tahlil kat kampung aku raya haji yang lepas.Biasanya jemputan adalah mereka yang hadir ke masjid,serta jiran tetangga.kali ini tak berapa ramai yang datang sebab ada 2 buah rumah lagi yang juga buat majlis tahlil,jadi jemaah masjid dibagi sama rata..Ha! kan aku dah kata majlis lepas subuh ni dah jadi kebiasaan kat kampung aku!

Ha! korang-korang!..pernah tak merasai majlis tahlil selepas subuh?

Isnin, 29 Oktober 2012

jemmed !!!

Assalamualaikum dan salam sejahtera.
Rasanya belum terlambat untuk saya mengucapkan selamat hari raya aidiladha.Maklumlah,hari khamis dah balik kampung..jadi tiada kesempatan untuk buat entri.hihi..banyaklah alasan!
Hari ni nak cerita pasal hari raya haji tahun 2012..memang banyak betul memori..
Rasanya raya haji tahun ini paling ramai yang pulang ke kampung..lebih2 lagi bagi mereka yang berasal dari pantai timur.Macam saya..hiihii
  Pasai apa saya cakap macam tu? bayangkanlah biasanya perjalanan dari rawang ke maran pahang,mengambil masa kira-kira 3jam..namun perjalanan pulang ke maran mengambil masa hampir 7 jam.. huh..kalau hari biasa perjalanan tu dah boleh sampai kelantan! Nak beraya punya pasal sanggup ku redah..hihii
Lain pula, cerita masa balik dari kampung..walau pun hanya mengambil masa kira2 hampir 5jam perjalanan..namun macam2 yang berlaku..macam-macam ada...bermula dari lanchang,di sana dah nak mula jem...kemudian dengan anak2 yang mula stress....mama!bila nak sampai?..abah!kat mana dah?jauh lagi ke?..dengan perut memasing tiba2 meragam!...jadi,abah ambil keputusan kita rehat dulu di hutan lipur lentang..yang tak pernah2 kita sampai walau tiap2 balik kampung mesti lalu punya..

'jem'

'jem lagi...'

'berenang..berenang..yea!'

'jom! kita main tanam-tanam..'

'apa2 ajelah korang berdua ni..'

'syoknye adik main air..'




Berkongsi kata2 dari mak'chik' ...  nak terlentang mengadap jem!..  anak2 memang dah terlentang dah!.. sempat lagi berkuak lentang di hutan lipur lentang..
Dah habis cerita jem, nanti saya sambung pula sambutan aidiladha pula...

~macammana dgn korang?..'terserempak' dgn jemmed tak?~

Jumaat, 19 Oktober 2012

KERINDUAN

semasa menulis entri jam 12.35am.tv terpasang siaran langsung dari Makkah almukarramah..solat isya'...subhanallah!..
di sana sudah 2 zulhijjah,tinggal beberapa hari lagi sambutan aidiladha..

2 minggu kebelakangan ini,kerinduan terhadapNya memang tak dapat nak digambarkan.Mungkin tempias dari sana.Moga kelak hambaMu ini akan dijemput ke rumahMu.InsyaAllah.amin.

foto ihsan google


Rabu, 17 Oktober 2012

mama yang stress

Minggu ini adalah minggu peperiksaan akhir tahun bagi anak2.Sebelum masuk minggu periksa, mama dah terlebih stress.Abah pulak macam biasa, cool memanjang.Anak-anak mama pula rileks aje.Baru peperiksaan biasa,belum lagi peperiksaan sijil,agaknya masa tu macamana mama nanti.

"mama doakan anak2 mama berjaya-amin"

Isnin, 15 Oktober 2012

'AJJEPA'

Ini adalah entri yang baru,berikutan entri yang dulu dah terpadam.Biasalah tangan ini gatal sikit,macam2 nak dicubanya.
Kisah budak comel bernama Muhammad Azfar Haziq bin Muhammad Ferdaus. 
Azfar 'aka' Ajjepa 'aka' hilman .. hehe.. banyak beno 'aka'..adalah kisahnye tu,jap lagi citer..sebelum tu nak tunjuk gambar azfar yang baru lahir..budak ni lahir masa bulan puasa yang lepas..o4 ramadhan 1433H..bersamaan 24 julai 2012 ( boleh buat buku, kisah budak ni lahir) agak2 mama budak ni marah tak kalau citer kat sini?!...hehe



yang kat atas ni budak ni baru beberapa jam usianya.Eh!..lupa nak bagitau,budak ni sepupu ieda yang paling kecik.Dan yang kat bawah ni gambar masa budak ni baru lapan hari
Dah buka mata sikit, eii geram! budak comel ni. Nak citer kenapa namanya banyak sangat 'aka' ... pertama ; Azfar: sudah tentu namanya kat surat beranak..kedua ; Ajjepa : yang ni, sebab sarah, anak ieda yang panggil,almaklumlah baru 3thn, sebutannye jadilah begitu:))  dan yang ketiga; Hilman : jauh beno bunyi dgn nama yg asal..hehe, yang ni ieda yg bagi..pasal masa budak ni dlm perut mamanya, ieda duk kemaruk dgn novel 'awak suka saya tak' karya kak Melur Jelita. Dalam novel tu watak heronya bernama 'Hilman'..perwatakan hero ni memang terbaiklah.nak dijadikan cerita,mama budak ni pun pinjam novel ni, katanya nak baca masa pantang.ieda tanya, ada masa ke? sempat ke?.. hihi..yang dah ada anak tu mesti fahamkan! :)) ... seminggu sebelum azfar lahir, mama budak ni ada bgtau kat ieda dia dah pun habis baca novel tu..kalau ikut kata DR..due azfar pertengahan bulan ogos..penghujung ramadhan..penangan novel tu kuat sangat kot!..tu yg keluar awal..hehe.. ( tak baik tau!..semuanyakan dah ditentukanNYa) ... sesaje menghiburkan hati..mana tau azfar nanti akan jadi lelaki yang seperti Hilman~amin~..hilman ni macammana? nak tau bacalah novel tu ye!

Yang ni Azfar dah 2bulan.Lagilah geram..dah senyum2..dah pandai ajak berborak.Bila Azfar dah besar jangan lupa baca blog ngah ni ye!..haha..kalaulah blog ni masih ada masa tu!


 

' TEGUR '

Bila tak sempurna, sesekali kena 'tegur'.Peringatan.Jangan mengikut emosi sangat! Kelak yang mendapat susah diri sendiri juga! Orang terdekat pun turut merasa tempiasnya.

peringatan untuk diri sendiri, yang kadangkala alpa!

 

Ahad, 7 Oktober 2012

TUKAR KAD PENGENALAN DIRI

Hari ini cerita pasal kad pengenalan diri.Bahasa mudahnya i.c .Dah bertahun duduk dekat perantauan ni, dah banyak kali juga berfikir,dengan berat hati juga, tukar juga i.c dan tukar alamat jua akhirnya.Mulanya masih tidak mengaku, sudah menjadi pemastautin aka penduduk tetap kat selangor.Tapi pabilaku melihat anak-anak yang makin membesar, bersekolah di sini, (menyanyi lagu negeri selangor di sekolah). Baru tersedar, bukan lagu negeri pahang yang dinyanyikan oleh anakku.Hampir 9 tahun menetap di selangor, ku gagahi kakiku untuk melangkah ke pejabat pendaftaran. "Kak! nak tukar i.c ,sekali dengan alamat."