Rabu, 4 Disember 2013

Banjir

Salam sejahtera

Apa khabar? sihat?.. kenapa?..mengapa?.. ada ke yang tanya macam tu ye?..perasan glamer kejap..ayat macam biasa..bukan tak nak buat entri baru..kali ini..entah berapa banyak entri yang dah buat..tapi separuh jalan padam..ada yang dah nak siap pun padam..dan ada juga duk termenung je depan pc tak tau nak karang apa... yang ini pun gagah jugalah menyiapkannya..kalau jadi wartawan tak terkejar dateline agaknya..hehehee

Kali ini nak cerita pasal banjir..Dukacita mendengar negeri yang terlibat itu..oleh kerana yang terlibat itu termasuk negeri kelahiran lagilah rasa dukacita...dimaklumkan di kampung saya pun turut mengalami banjir..alhamdulillah rumah dekat kampung berada di kawasan tinggi,jadi tak kenalah..yang kena rumah-rumah yang berdekatan dengan sungai dan di kawasan rendah..termasuklah saudara saya ni..tengoklah gambar yang dia upload kat fb dia ni..(maaf awak,saya curi gambar awak ye:)...yang lagi satu gambar rakan sekolah yang ambil(maaf,saya pun cilok gambar awak ye:)..yang tu terletak di sekolah rendah...moga mereka yang terlibat banyak bersabar
keadaan di rumah saudara
rumah berhampiran sekolah rendah...tu..kat tepi belakang sikit ada nampak pagar sekolah..



Sebenarnya hati ini gundah gulana..mak saya kini berada di kuantan..rasanya semua orang tahu di bandar kuantan mengalami banjir yang teruk..dah hampir lumpuh.. mak sekarang berada di rumah kawan baiknya..sebelum ini mak duduk menyewa sendirian..oleh kerana tuan rumah nak rumahnya tu..jadi mak terpaksalah cari rumah lain..dekat kuantan susah nak cari rumah yang harganya agak patut..jadi sebelum mak dapat rumah lain mak duduk di rumah kawan baiknya..saya dah ajak mak duduk bersama..dah puas pujuk dah..mak lebih suka duduk kat sana..

Dengan keadaan mak keseorangan itu, hati anak mana yang tak bimbang..namun dari kejauhan saya mendoakan akan kesejahteraan..keselamatan mak..
Orang kata ngam-ngam je...ngam-ngam mak pindah rumah dalam seminggu itu, rumah lama mak duduk dulu turut terlibat dengan banjir..cubalah dibayangkan kalau mak tak pindah..dengan keadaan mak tu..keseorangan...huhuhuu
gambar dari fb kuantan : taman perumahan tempat tinggal mak yang dulu..


Mohon sama-samalah kita mendoakan mereka yang ditimpa bencana sentiasa dilindungi olehNYA~amin..



Ahad, 25 Ogos 2013

manggis

salam sejahtera

Hari ini dah masuk 18 syawal...masing-masing sibuk dengan jemputan rumah terbuka ye.. dan sekarang dengar-dengar kat kampung pun dah sibuk dengan musim buah...hari tu masa raya dah makan durian seulas...eh! seulas je ke? cukup ke?... agak-agak yang hantu suka durian mesti geli mendengarnya...hehee...dah dengar pun komen mereka-mereka yang berhantu makan durian ni... contohnya macam kat bawah ni.... 

' ko tak makan durian ke?...'dah, makan seulas je'...'seulas???'....''cukuplah tu'....'rugilah..kita yang duk bandar ni..duk mencari durian ni..'.... :) 

maaflah ye...bukan kufur nikmat..tapi rasanya dah puas makan durian ni...nak tahu sebab apa klik entri saya yang lepas kat sini...saya kalau makan pun memilih sikit..tak suka durian yang macam2 jenis sekarang ni..saya suka makan durian kampung..

sebenarnya nak cerita pasal buah manggis..tersasul pula..saya kalau cerita pasal buah memang cukup suka...macam-macam kenangan dengan buah-buahan tempatan ini..maklumlah, rumah kat kampung penuh dengan buah-buahan..

masa raya hari tu..tengok sekeliling rumah..langsat,rambai,rambutan,manggis..belum masak lagi...sikit lagi nak masak...durian pula dah diserang dengan musuhnya.tak banyak yang jadi.. sebenarnya saya lebih teruja dengan buah manggis..tengok pokok manggis masih tak masak lagi..agak keciwa masa tu...huhuhu...

hari nak pulang ke kota rumah.. berborak dengan sepupu mak yang duk kat kampung..masa tu dia tengah duk pegang buah bedara mata kucing..saya pun cakap tak masak lagi..dia cakap dah boleh makan..dia duk kupas kulit buah mata kucing tu..saya dengan tak malu..minta buah mata kucing tu..oh..memang dah boleh makan,tapi kalau tunggu sikit lagi dah sedap makan..masa makan buah tu, cakaplah kat dia...nak makan buah manggis tapi tak masak lagi..sekali dia cakap..kat rumah dia dah masak dah...terus mata ni bling..bling...hati pun turut berbunga-bunga :)

terus cakap kat dia..dengan tak malunya..suruh dia pergi kait..tak dapat banyak dapat satu biji pun jadilah...nak makan mengalahkan orang yang mengidam...hehehee... sebenarnya masa tu tengah bersiap nak balik..punyalah nak buah manggis sanggup menunggu... dapatlah seplastik buah manggis...terima kasih sangat-sangat dekat myuncle dan sepupu mak,yang sudi panjat pokok ambil buah manggis untuk saya :)

malam tu siap masak untuk makan malam..saya dah tertahan lagi dah..anak-anak dan mylucky makan nasi, saya duk mengadap buah manggis..makan sampai pitam kenyang :) .... itulah bezanya makan buah yang baru petik dengan buah yang beli kat tepi jalan tu... rasa nak melompat-lompat...macam dapat emas berkilo-kilo perasaannya.... alhamdulillah

gambar google :  sebelum makan buah manggis ni, saya suka belek kat bawah macam kat gambar tu...nak tau berapa ulas isi manggis kat dalam tu saya kira petak yang timbul tu..



Khamis, 15 Ogos 2013

selamat hari raya ... kisah raya saya :)

Assalamualaikum & salam sejahtera

Selamat hari raya maaf zahir batin..Lambat betul ucapannye ye..dengan cepat dan pantas..taip aje apa yang terlintas..kalau berhenti nanti ada yang tersangkut entri ni..entah bila pulak nak buat entri baru...

Cerita raya saya tahun ni..alhamdulillah,walaupun ada kekurangan,tapi tahun ni beraya sakan..tapikan..tahun ni tak berapa nak rajin nak bergambar..jadi takdelah gambar2 keluarga dan kaum kerabat...yang ada pun gambar saudara yang datang berkunjung aje...

Raya pertama..awak masak apa?..tahun ini luar dari kebiasaan.. masak mee sup tulang..dan masak ketupat nasi yang dah lama sangat tak buat..kali terakhir buat rasanya masa zaman kanak2 riang..kan! lama betul...

Raya pertama aktiviti kami kunjung mengunjung saudara mara yang berada di kampung..dan tak lupa menziarahi pusara atuk,aki dan saudara yang telah pergi dulu.. Al-fatihah

Oleh kerana raya kedua kami ( mak.. saya sekeluarga..ecu& keluarganya..chik sekeluarga..long&keluarganya..& sepupu2 mak) akan bersiar-siar kunjung mengunjung saudara mara yang berada di kuantan, maka raya ke 2 tak masak apa2 yang istimewa.. masak nasi goreng aje untuk sarapan..jadilah untuk alas perut..memang pecah rekodlah tahun ni..raya sampai muntah sakan!.. dalam pada ziarah menziarahi itu,ada sekelumit rasa yang meruntun kalbu, kami semua telah menziarahi saudara..mmm..nak cakap apa ye?.. jika kita rasa susah rupanya ada lagi yang lebih susah..begitulah ibaratnya...

Raya ke3 ada jemputan dari sahabat, kenduri aqiqah anaknya..jemputannya terpaksa saya tolak kerana keadaan yang tidak mengizinkan..apa tidaknya, hari sebelumnya makan tak ingat..punyalah sedap makan laksa lemak tambah pulak dgn sambal lada..apa nak dikata ...pagi2 lagi dah check in kat bilik kecik ....alhamdulillah tengah hari tu dah check out :)

Raya ke3 tu mak masak laksa lemak..untuk sarapan..sedap sangat...saudara mara yg datang makan sampai tak cukup licin!..mujurlah ada masak mee goreng...itu pun habis!...tak cukup dgn itu siap hidang dengan durian lagi!..maknanyanya siapa yang malu, lapar..siapa tak malu kenyang..hahaa

Tengah hari tu pula sessi memakar BBQ ..dan makan bersama nasi putih..makan sampai kenyang :)

Raya ke 4..masa untuk pulang ke kota ...

Begitulah alkisahnya raya saya tahun ni..walaupun ada lagi cerita yang teringgal..cukup-cukuplah ye ;)

 gambar raya yang ada

sepupu2 mak dari kuantan

acara tambahan... makan durian!




satu2nya gambar raya saya... bersama anak bongsu :)


sepupu saya yang paling kecil





 notahati: dah tak pandai nak bercerita..cerita ikut sedap hati sahaja.. terima kasih, masih sudi singgah di sini..
" selamat hari raya maaf zahir batin"

Selasa, 16 Julai 2013

salam ramadan

salam sejahtera

sudah masuk 7 ramadan hari ini..selamat berpuasa...ah..ha..dekat sebulan tak ada entri baru..macam biasa..dan buat-buatlah biasa...mood saya ke laut...tiap kali buka blog tak tahu nak taip apa...
  
antara sebab yang lain pulak..saya ni tengah demam..demam K namanya...sudah terjebak dengan filem korea..drama korea..lagu korea...arghhh..puas sudah saya mengelak, akhirnya..virusnya termeresap juga...antibodi saya tak kuat untuk menahannya... :)

sebab utama saya dapat buat entri baru ni adalah kerana..nak ucapkan terima kasih banyak2 kepada saudara eqbal zack  di atas tanda ingatannya... saya dah terima kad raya tu...

ok! rasa macam entri saya kali ni skema je ayatnya..apapun..akhirnya berjaya juga saya buat entri ;)

Isnin, 17 Jun 2013

bersama selamanya

salam sejahtera

awak apa khabar? sihat?......

1..2...3 minit duk tenung skrin laptop... sambil dengar lagu JK  :)
susah betul nak menjiwang karat dalam blog  :p
sebenarnya..kan... nak bagi tahu
'
'
'
'
'
'
'
'
'
'
'
'
'
'
'
'
hari ini
'
'
'
'
'
'
'
'
'
'
'
'
'
 Alhamdulillah...dah masuk ulang tahun ke-12
'
'
'
'
bersama dengan anugerah yang tak ternilai harganya
permata hati kami
'
'
'
'
'

Doakan kami bersama selamanya bahagia hingga ke sana :)



Isnin, 10 Jun 2013

adik dah besar :)



Semalam adik  ambil kotak kokokrunch dan gunting..adik minta mama buatkan bintang...dengan gigihnya mama gunting..dah siap ..mmm..ada 4 bucu je yang mama buat..oklah..adik bukannya perasan...mama bagi pada adik...adik tengok..belek-belek..mama tengok adik macam pelik je...kenapa adik?mama tanya...ini bukan bintanglah mama..bintanglah tu...bukan!..habis tu bintang macamamana?... ini shuriken! kata adik...adoi!..pedih!!..kan!.. bila kat atas tu adalah abang-abang..shuriken pun adik kenal! :)

google punye.... shuriken..yang tengok kartun naruto mesti kenal..
 
..mama buatkan bintang yang lain pulak...1..2..3..4..5 buju..siap...yang ni baru betul bintang...terima kasih mama!

...pun google punye...



10 JUNE 2009---------> 10 JUNE 2013....adik dah 4 tahun.

 " HAPPY BIRTHDAY "

...anak mama dah besar rupanya..mama tak boleh kelepet da.. :)

...moga adik menjadi anak yang solehah.. ~amin~









notahati: mama tak sempurna..apa yang mampu mama buat, adalah mendoakan agar anak2 mama semua sentiasa dijaga olehNYA..

Jumaat, 24 Mei 2013

... impian @ kehendak

salam sejahtera..



setiap rezeki itu sudah ditentukanNya.itu saya tahu.. noktah.


 impian+kehendak= kuat berangan :)

angan-angan saya...

1- nak pergi 'obesee' main salji....tapikan,saya tak tahan sejuklah..awak -awak pernah main salji tak?...best tak?


....gambar google

2- dulu-dulu masa kanak-kanak ribena...kat rumah ada satu globe..dalam tu ada ikan..saya geram tengok benda tu..nak goncang-goncang je benda tu...tapikan, mak saya tak bagi main..boleh tengok je..nanti besday saya..awak-awak nak bagi saya hadiah macam ni pun ok je...comelkan?!

...gambar google

 3- antara hobi saya yang baru..suka klik-klik... belum mampu untuk menggapainya..ishk..ishk..

...gambar google


4- yang ni pun... putih mata tengok 'rega'nya..platinum...macam mylucky cakap...saya keras kepala macam platinum titanium..heheehe..adakah patut dia cakap macam tu :P
sweeeet..sangat...kan?!...kan?!


...gambar google



5- ......teringin naik benda ni
jangan ketawa ok?!  :P


...gambar google
6- saya suka buku... bestnya dekat rumah ada macam ni..jom kita lepak kat sini :)




notahati: insyaAllah ..saya bersyukur dengan apa yang saya miliki sekarang..cuma..kadang-kadang..saya terleka dengan syurga duniawi ini..betulkan saya..tegurlah saya.. ketika saya salah/alpa :)

~ pastinya...yang saya teringin sekali ~..moga Dia menjemput saya kerumahNya..amin.

Khamis, 16 Mei 2013

* selamat hari guru * :))

salam sejahtera
sudah lama tak buat karangan yang panjang-panjang...dah tak pandai nak menyusun ayat-ayat puitis( kononnya :) kala dulu, sampai berkajang-kajang..nak menyampaikan maksud...entah apa yang ditulis..sekarang, 'straigh to the point'... cakap isi terus..

dari semalam mencari ayat..mencari kata..rangkanya sudah ada..isi sudah ditetapkan..namun, otak pulak tetiba serabut..

di awal pagi ini cuba juga..gigihkan diri..kuatkan azam..saya mesti boleh! :)

salam kasih sayang buat semua cikgu..
saya cuba mengingatkan kembali nama-nama cikgu yang pernah hadir dalam hidup saya..cikgu-cikgu yang mengajar saya...cikgu-cikgu yang mendidik saya..cikgu-cikgu yang tak jemu membetulkan kesalahan..cikgu-cikgu yang tak jemu memberi kata nasihat..cikgu-cikgu yang sentiasa memberikan kasih sayang ... 

kesusahan..kepayahan..keperitan..kejerihan..yang cikgu lalui ketika mendidik saya dan rakan-rakan..amat saya hargai...
banyaknya jasa insan bernama cikgu...terima kasih cikgu!
 tiada apa untuk diberi kepada cikgu...hanya DOA untuk cikgu-cikgu semua..

untuk cikgu aminah, cikgu fuad, cikgu m.yassin, cikgu tajuddin, cikgu yang kamsiah, teacher mazian, cikgu mohamad, cikgu rahim, cikgu kamal arif, teacher harlina,teacher hanim, sir zulkifli, cikgu husni'zain, cikgu zolkapli, ustazah fatimah, ustazah siti hajar, cikgu wan azmi, cikgu zulkifli hashim, cikgu suffian, ustaz Ihya'uddin,arwah ustaz abdul hamid, ustazah azizah,cikgu zainun, cikgu azimah, cikgu marzana, ustaz nafizal, cikgu rusli, cikgu wahab, cikgu sabariah, cikgu mazmai,cikgu sarina fitri,cikgu rosnah,ustazah rosnani, cikgu fauziah, cikgu norhayati, sir kamaruddin,cikgu hussaini dan semua cikgu (yang mungkin saya terlupa)
 dengan tulus ikhlas saya ingin mengucapkan

 '
'
'
'
'
'
'
'
 '
'
'
'
'
'
 '
'
'
'
'
 
'
'
'
'
 :)

Khamis, 2 Mei 2013

saya suka klik :)

salam sejahtera.

Minggu lepas kami sekeluarga pulang ke kampung saya..Dapat berita abang saya masuk hospital...jadi kami pulang dengan mengejut ..ikutkan hujung bulan mei baru balik ke kampung..semoga beliau cepat sembuh..

Dalam pada pulang ke kampung sempat juga menjelajah beberapa buah daerah kat pahang tu... kampung di Maran... abang duduk di hospital di Temerloh..lepas tu menghantar ibunda ke Kuantan...Jadinya minggu lepas kerja kami mengukur jalan..sambil-sambil tu,seronok tengok tepi-tepi jalan dengan perang poster,bendera..maklumlah nak mengundi ni.. gambar yang tu anda kat sini

jom kita tengok apa yang menarik perhatian saya ...

kejadian yang berlaku ketika perjalan pulang ke kampung..alhamdulillah kejadian ini berlaku sebelum kami lalu di sana..alhamdulillah tiada kenderaan lain yang turut terlibat.. treler pecah tayar.,betul2 stop di tengah jalan di jalan mendaki(bukit)
terserempak dengan pelangi...subhanallah..
kawasaki ninja motor club...berselisih pula dengan mat/minah motor .. otw dari kuantan..terserempak lagi mereka di RnR temerloh..
jalan selepas tol karak..


notahati: saya suka klik sana klik sini..saya pakai kamera phone cap ayam je... teringin nak kamera yang 'bling'..yang sesangat mahal tu.. tak dapat yang tu, yang tak berapa mahal pun saya ok je :))

Selasa, 23 April 2013

petua selsema

 

 salam sejahtera

nak cerita pasal malam semalam.. mysara kena selsema.. ubat selsema yang masih banyak tertinggal pula dekat rumah mak chik .. dah agak, malam tu tidur mesti tak selesa..2-3 pagi terjaga menangis, hidung tersumbat..tak selesalah tu..dah memalam,dengan mata yang separuh terbuka..nak letak vicks,dah lupa letak kat mana...nak mencari dengan mata yang mengantuk separuh tertutup ni.. almaklumlah :) 
 apa nak bagi ni?..otak dah jadi macam cerita kartun jimmy neutron ..ting! (bayangkan lampu menyala di atas kepala :) tetiba je teringat petua orang lama..sapu kunyit hidup kat hidung.... mujur ada stok kat dalam peti..kalau tak, kena carigali kat luar rumah..memalam pepagi buta nak keluar..kena berteman.. :) 
dengan gagahnya, membuka mata yang mengantuk sangat tu....menggosok kunyit hidup bagi keluar airnya..air tu ambil sapu dekat hidung mysara..alhamdulillah, lena mysara tidur..kiranya petua orang lama ni sesuai/menjadi dengan izinNya...

gambar google : jangan ada yang tak kenal kunyit hidup ye! :))  






Khamis, 18 April 2013

cuaca yang panas... cerita pun panas

salam sejahtera

Nak cakap ke,taknak cakap..nak tulis ke,taknak tulis?.. pasal apa ye?...heheehe... cuaca sekarang panas kan?.. jadi cerita panaslah :)
cerita apa lagi cerita pilihanrayalah..

pengundi sekarangkan dah bijak!..eh..eh siapa? awaklah :) saya pun..hihihii..
macammana, dah buat keputusan?..saya? 70% mungkin saya pilih A ..lagi 30% tu saya tengah cari lagi..

awak tahu tak? dulu saya ahli ????? masa kat kampung.. 
dah pindah selangor ni..dah tukar alamat dan tempat mengundi..ahli kat sana di kira lagi ke?..minta pencerahan bagi sesiapa yang tahu ye..

cerita pasal kampung.. saya dapat tahu ada pencalonan baru untuk sebuah parti ni.. panas cerita ni (kalau mereka yang baca ni,mesti tahu siapa yang saya maksudkan) maklumlah calon tu muda, perempuan.. .. saya kira pemimpinnya ada sebab yang tersendiri, mengapa calon tersebut naik... 
sebenarnyakan, cuma nak bagi tahu awak je..calon tu, junior masa saya sekolah... heheehe..tumpang sikit tempiasnya boleh? :)  semoga beliau berjaya.
nota tambahan: rupanya saya ketinggalan lagi..memang panas rupanya tentang calon ni...khabarnya ada banyak cerita panas..mmm saya takmo cakap banyak..saya dah tak mengundi di sana..harap pengundi di sana dapatlah berfikir dengan bijak..

nak bagi pencerahan sikit dekat awak-awak yang baca blog saya .. kenapa saya tak sebutkan nama parti dengan jelas?.. bukan saya tak mahu sebut..saya kira, bagi saya ianya sangat sensitif... saya tidak mahu ianya menjadi perdebatan yang tidak sihat.. cukup bagi saya, perlunya saya pilih yang itu..saya menghormati pilihan awak semua..masing-masing ada pendapatnya sendiri... undi adalah rahsia tau! :))


notahati: buatlah pilihan yang bijak..

nota tambahan : lepas keluarkan entri ni, dapat tahu(cerita pasal kampung) calon parti yang satu lagi boleh tahan panasnya :) ... calon baru naik juga, rasanya..nanti saya cari lagi maklumatnya. 
nota tambahan : saya masih tak dapat maklumat mengenai calon ini..khabarnya seorang ustaz....kepada yang berkenaan...ada yang tahu tak?... 
lagi berita terkini :) selepas penamaan calon bahagian dun ada seorang lagi calon..katanya dari calon bebas...sekian untuk kali ini :)   

Rabu, 10 April 2013

Jom semak...jom mengundi! : PRU 13 ( 5 mei 2013)

salam sejahtera
Raya dah  dekat..opss pilihanraya.. hehe..suspen aje..dah buat keputusan?..adakah anda masih setia? @ ingin beralih angin?...jawapannya..undi anda adalah rahsia :))

Anda dah semak? Jom kita semak dekat sini
Buat pertama kalinya,saya akan mengundi di negeri Selangor...


sukar juga nak buat pilihan...saya ni tengah duk kaji sini kaji sana..baca sini baca sana..masih juga belum ada keputusan..walaupun peratus pilihan untuk A dah ada..namun selebihnya masih lagi dicari...wajar ke saya pilih A?..
kalau dulu mungkin dengan senang hati saya akan pilih yang itu .. awak-awak semua masih setia ke?.. awak-awak semua pilih berdasarkan apa?..parti?calon?.@ sesuka hati aje :)

Buatlah pilihan yang bijak.. selamat mengundi !

notahati: siapa orang kuat parti A , B , C @ D..  kenapa saya perlu memilih parti anda?..mailah berkempen kat saya ni :))

Ahad, 31 Mac 2013

puas hati..


salam sejahtera

cuti sekolah dah nak habis..acara wajib sebelum sekolah buka..jom seranggg kedai gunting rambut :)
semalam bawa anak pergi gunting rambut kat pekan bandar kecik...  dah lama tak bawa anak pergi gunting kat sana...sejak kedai gunting rambut ada dibuka berdekatan rumah suh anak pergi sana je.. kebetulan pula kedai kat rumah tu sangatlah ramai orang..kebetulan pula.apeks ada kat rumah,jadi ajaklah dia pergi gunting kat pekan bandar kecik

sampai sana, uncle mamaks dah senyum lebar..'lama tak nampak akak?'... eh..eh..uncle masih ingat kami lagi rupanya... dari kecik anak2 gunting rambut kat sana.. rasanya uncle ni sangatlah ingat kat anak-anak...mana taknya..ada sorang budak tu..masa kecik punyalah tak suka takut kat uncle tu.. masa nak guntingkan rambutnya, dia punya tak suka takut kat uncle tu..siap bagi tendangan maut dengan tumbukan padu...ditambah lagi dengan nyanyian soprano!...hahahaa..sapelah budak tu ye?... agaknya sebab tulah kot uncle masih ingat lagi kami :)
lagipun memang suka bawa anak gunting rambut kat uncle ni..puas hati.. anak2 kalau gunting rambut di kedai kat rumah,mamanya asyik komplen je..

yang kat atas sekali, itulah uncle mamaks..


Sabtu, 30 Mac 2013

dah tumpul...



salam sejahtera

perasan tak?..saya dah tukar header baru..buat semalam..2-3 pagi juga baru siap..masih lagi kurang..saya masih kena belajar...dah siap tunjuk kat apeks..'dah bolehlah tu!'..cakap dia... mmm.. boleh je ke?... sambung dia..'oklah..lepas tu boleh tulis novel pulak..'..uh.uhkk...terbatuk pulak dengar...nak disuruhnya tulis novel...Oooo dia tahu rupanya ..dulu-dulu, saya ada tulis cepen...buat sajak... takdelah pandai sangat..saja suka-suka... masa tu saya sekolah menengah(kain hijau)...lepas tukar sekolah menengah(kain biru)...saya stop tulis cerpen..sajak tu adalah sikit-sikit.. pelik juga bila diingatkan..kat sekolah kain biru saya ambil sastera..pasal apa saya saya tak sambung tulis cerpen ye?..ntah saya pun dah tak ingat lagi..
sekarang saya lebih suka membaca...nak menulis macam dah tumpul pensel ni...
nak buat sajak pun berpinar mata....

lagi satu saya punya tangan ni ada sikit-sikit seninya..hahaa..seni sangat!...suka conteng-conteng.. macam gambar kat bawah ni...


itu dululah..sekarang ni..dah keras tangan ni...cuba buat semula..tapi rupa dah jadi lain..bakat menconteng dah menurun kat anak dah..nanti saya rajin saya tunjuk..
awak-awak..kalau ada bakat apapun..jangan di simpan sentiasa asahnya..
kalau tak asah jadi macam saya..tumpul.


notahati: awak-awak mesti lagi hebat dari saya kan?!  :)

Jumaat, 29 Mac 2013

bulan penuh @ bulan mengambang?



salam sejahtera..

salam jumaat..nak bertazkirah,rasanya tak layak..masih banyak dan perlu saya perbaiki diri dulu...walaupun sebesar zarah pun pengetahuan yang ada..jangan lokek untuk berkongsi..sentiasa ingat Allah di dalam hati....tak kira di mana..buat apa...hati sentiasa mengingatkanNYA...
(sekadar berpesan..buat diri saya jua)


semalam ada sesiapa lihat bulan tak?... bersinar-sinar... tak tahu pun semalam bulan penuh.. rakan di fb ada bagitau tentang bulan penuh semalam.. itu pun dah tengah malam baru perasan..apalagi duk ngintailah.. tau pukul berapa masa tu.. 12 tengah malam!...jaga!..jaga!..malam jumaat dan bulan penuh mengambang..mulalah nak mengaitkan dengan hantu kak limah... p tengok sorang2 ke?..taklah suh apeks temankan.. hahaa... saya ni darah gemuruh penakut  ... subhanallah cantik sangat.. dengan bintang yang banyak dan berkelip-kelip ..pastukan ada awan .. ha! awan ni macam bagi saya gerun.. nampak cam cerita seram tu.. oleh kerana ada apeks kat sebelah takdelah gemuruh takut sangat.. romantika lagi... banyaklah romantika...apeks duk pasang ubat nyamuk, adalah!...

 nak ambil gambar, saya takdelah pula kamera berkuasa tinggi tu.. setakat kamera handpon cap ayam tu adalah.. jadi saya biarkan ianya berlalu..dengan ingatan yang saya simpan... 

gambar kat google.. sekadar santapan mata

notahati: terima kasih buat teman yang sedar kewujudan dan baca blog ini ;)

Khamis, 28 Mac 2013

buku dan saya





kisah ww yang lalu tentang yang pertama..lihat di sini .. apa yang pertama? .. itulah novel pertama saya baca yang membuatkan saya terus dengan minat membaca.. sebenarnya itu bukanlah novel pertama yang saya baca..sebelum tu..masa muda dulu..ala..masa sekolah rendahlah..saya suka baca buku penyiasatan..kadang2 ada buku ala-ala cinderella,cerita dongeng gitu!.. kanak-kanak ribena masa tu, memanglah banyak imaginasi kan?..kan? :)

dah besar sikit..dah mula dengan novel cintan cintun.. remaja kan! ;)
di selang selikan dengan majalah komik..hiburan.. pastu bila bila kepala ni  seperti diketuk.. buku ilmiah juga tidak ketinggalan, walaupun taklah seberapa banyak mana pun...

masa sekolah dulu, saya banyak simpan majalah, komik..dan novel... entah mana semua koleksi saya itu..ishk..ishk..sayangnye....dulu rajin beli buku dari penulis ahadiat akhashah..kalau buku yang mungkin harga sangat mahal bagi pelajar pada masa tu...saya pergi perpustakaan pinjam!...ini lagi satu hobi saya..suka pergi perpustakaan..dah rata saya redah..dari perpustakaan bergerak..perpustakaan desa..perpustakaan daerah..hinggakan perpustakaan negara, sudah saya jejak..hatta kalau nampak kedai buku pun saya mesti singgah!

lepas ni kalau saya rajin :)  mungkin saya akan buat 'review' tentang buku yang telah saya baca... 



notahati: ada sesiapa yang bermurah hati nak bagi saya buku tak?!  :)


Selasa, 26 Mac 2013

mimpi

imej google



semalam saya dapat jawapan, namun ianya melalui mimpi.....saya nak tanya terus kat awak, saya segan..maklumlah saya ni pemalu :)  .. awak rasa, awak tahu tak saya cakap mengenai awak?... saya suka tengok orang bahagia..gembira.. senang...tenang... 
saya suka tengok awak dengan dia yang dulu tu...tapi,jawapan yang saya dapat dalam mimpi tu, sedikit mengecewakan....mimpi mainan tidur..itu saya tahu...kadangkala mimpi itu datangnya dariNYA...jadi kena pandai menilai.. bukan saya tak suka dia yang baru..... awakkan 'somebody'..jadi, saya harap biarlah orang di sisi awak tu, sesuai dengan awak yang 'somebody' tu.. ishk..ishk..memandai -mandai je saya ni kan? :)

 ~ namun yang pasti, DIA jugalah penentu segalanya..

notahati: saya doakan, agar awak mendapat yang terbaik dalam hidup awak~amin..

Ahad, 10 Februari 2013

Happy Chinese New Year : tumbuk sambal ?!!

Assalamualaikum

Apa punya peliklah tajuknye...sebelum tu, selamat tahun baru cina buat yang menyambutnya..dah kahwin dgn apeks ni..aku pun sambut jugalah...banyak betul raya aku ni...hehee
entri yang pendek ini nak aku kongsi cerita..makan besar kali ini mak mertua buat steambot...sedang menyiapkannya,ada permintaan dari apeks..dia nak sambal belacan...aku tanya,sambal belacan tu nak makan dengan apa?..mana ada nasinye..apeks cakap nak makan dengan steambotlah...aku dah garu kepala..ada ke orang makan steambot dengan sambal belacan?...

aku , sambal & kain batik @ rumah ibu mertuaku :)
nampak tak sambal belacan aku??...kat situ terselit juga udang masak cheese kegemaranku..
siapa belum kahwin angkat tangan!!...nah ambik ni  ;)

Jumaat, 8 Februari 2013

' rasa ' seorang teman..


sejak 2 menjak ni..asyik teringat kat kawan yang sorang ni..aku takdelah rapat sangat..sekadar kawan satu tempat kerja dulu..kenal taklah lama sangat..sebab dia pun keje kejap je.. ntah macam mana sejak akhir2 ni..teringat kat dia je..orang kata..kalau ada yg teringat kat kita,kita pun kena tempiasnya..betul ke?..aku ada salah ngan dia ke?..@ aku ada utang ngan dia?..dia utang aku adalah..tapi dah dilunaskannya......aku utang ati ngan dia kot..hahaa

'Awak.. maaf,betul saya tak ingat nama awak..itu yang saya pelik..kenapa tetiba awak muncul dalam ingatan saya..
Awak....awak sakit ke?..kalau awak sakit ,saya doakan awak cepat sembuh..
Awak...awak ada masalah ke?..kalau ada saya doakan agar DIA bantu awak, kala awak kesusahan..
Awak...awak nak bertemu dengan saya ke?..kalau ianya mendatangkan kebaikan, saya ikhlas menerimanya..moga Allah mempermudahkannya..jika ianya berniat tidak elok, moga Allah menjauhkannya...'

teka-teki yang tidak aku tahu kesudahannya..

notahati: 'awak'..takde fb ke?..awakkan keje ngan komputer,mustahil takde....saya nak add awak,saya dah lupa nama awak...

Khamis, 24 Januari 2013

terima kasih ; www.eqbalzack.com

Assalamualaikum.

hari tu ada masuk contest ni .. yang dianjurkan oleh tuan EqbalZack dari blog ini.. keputusannya..dapatlah hadiah saguhati..dah sampai pun hadiah tu..terima kasih tuan Eqbal...


Isnin, 21 Januari 2013

1001 macam cerita

gambar dari Adawiyah Hairuni



 Assalamualaikum.

Gambar kat atas ni aku ambil kat fanpage sekolah lama aku..dah minta izin kat tuan punya gambar dah..terima kasih Adawiyah Hairuni..

Bila tengok gambar ini...mungkin hanya pandangan biasa sahaja..tapi bagi aku dan bagi mereka yang mengetahui..melalui..merasai..tentu banyak cerita yang nak di kongsikan..

Gambar ni di ambil di sebuah pekan di tempat kelahiran aku..kalau korang datang sini,korang panggil pekan..tapi aku dan mereka2 yang duduk kat sini..panggil bandar..haha..bandarlah sangat...kecik je bandar kami ni.. pusing sini pusing sana tang tu juga jumpa..

Kedai tu namanya..Loh Pin  Fui.. dulu-dulu kedai ni glamer bagi budak-budak sekolah.. nak cari kasut sekolah.. buat 'name teg'..alat tulis dan sewaktu dengannya...datanglah kat kedai ni..yang paling laris kat kedai ni..surat khabar....macam2 komik..majalah pun ada...memang femeslah kedai ni... kalau p turun bandar tak sah kalau tak melepak kat sana...buat macam gambar pakcik kat atas tu..hehee

Banyak fungsi kedai ni.. antaranya... 'mak nak ke pasar, g beli surat khabar kat kedai 'pin poi' lepas tu tunggu mak kat sana' ... 
nampak tak fungsinya? :)
Kedai ni memang tempat yang paling tepat untuk menunggu orang...sambil tunggu sambil membaca 'free' 

Nampak tak pakcik yang tengah khusyuk membaca... sesiapa yang asal dari bandar ni..kalau tak kenal pakcik ni..memanglah!... sebab tu aku cakap gambar ni 1001 macam cerita... sedih tau cerita pakcik ni.. kalau orang luar datang tengok pakcik ni..mesti sangka pakcik ni orang gi**(jangan buruk sangka..tak baik..disebalik kejadian ada sebabnya..)
 macam2 versi cerita aku dapat tentang pakcik ni... kenapa dia nampak macam tu?... .ada yang kata pakcik ni orang yang bijak pandai..oleh sebab yg tertentu pakcik ni tak dapat sambung belajar..kecewa kerana tak dapat sambung belajar..tu jadi camtu..ada juga yang kata pakcik ni kecewa dalam percintaan... entahlah aku pun tahu cerita yang sebetulnya (khas untuk orang kampung; kalau ada mereka yang membaca blog aku ni..yang tahu kisah benar pakcik ni..sudilah berkongsi ye!..)
 ada ke orang kampung baca blog ni.. huhuu


Notahati: balik kampung nanti..ingat nak singgah kedai loh pin fui..nak melepak sambil membaca 'free'..sambil menjeling2 nak cari pakcik subuh..dah lama tak jumpa :)

Khamis, 17 Januari 2013

NOTA kecik


Rajinnya...siapalah yang buat ni...  :)






Nota ni angah yang punya..tapi mama yang buat ... hahaa
Teringat pula masa sekolah dulu-dulu...Aku rajin buat nota kecik ni...korang pun mesti buat juga kan!... dulu aku sekolah menengah yang kain hijau tu..sekolah tu kena banyak menghafal..jalan terbaik..adalah dengan nota macam ni..banyak oo..nak kena hafal...fekah..hadis ..tauhid..nahu...sirah nabi...al-Qur'an...

Oleh kerana aku ni tak berapa nak pandai...aku tak habis belajar kat sana..aku tukar sekolah..yang berkain biru tu pulak....
Dekat sekolah kain biru ni..aku ada juga buat..nak2 subjek sejarah..ialah,nak diingat tarikh, tahun... Tapi yang paling aku kagum ialah sahabat aku,masa sekolah kain biru..habis je cikgu ngajar..dia terus buat nota kecik ni...tabiklah!!..dah jadi pensyarah dah dia...alhamdulillah...

Ingat pasal belajar ni..mmm...spm aku ok gak..berapa tu?...hahaa..biarlah rahsia...agak2 teman sekolah dulu kalau tau aku tak p sambung belajar..mesti dia orang terkejut....rezeki...jodoh..ajal dan maut semuanya dah ditentukan olehNya...aku pasrah... ( bukan tak mau cakap aku redha...bagi aku, redha itu..adalah kesempurnaan..aku hanya hamba...dalam pasrah ada juga rasa terkilan.. aku dah bagitau aku hamba...ada masa merungut juga..) Dah melalut pulak aku ni..dah hampir nak jadi sessi meluah perasaan pulak... apa pun yang baik adalah dariNYA...yang kurang adalah aku...

Isnin, 7 Januari 2013

rumah ku.. Dekat kilang padi..

Assalamualaikum.

Nak menyingkap balik kenangan lama. Kat kampung aku ada sawah padi.Selain padi itu di proses menjadi beras..ianya juga di buat emping padi.Kat sini akan ku ceritakan bagaimana proses itu di buat.Jangan tak tau aku juga selalu lihat padi diproses menjadi beras..sebab rumah kat kampung ada kilang padi!..itu dululah..sekarang dah tak ada..

Dan sebab itulah kenapa alamat rumah kat kampung ialah dekat kilang padi.

jangan tak percaya!

Sebenarnya isinya tak sama dengan tajuk.Oleh kerana ianya ada kaitan kira oklah juga.Kalau nak ikutkan, aku nak cerita pasal emping padi..tapi terbabaslah sikit..aku cerita pasal kilang padi dululah.. kilang ni takdelah beso mana..kecik je..tapi banyak jasanya..selain proses padi bertukar menjadi beras..hasil dari proses itu..ada mengeluarkan dedak..dedak ni terhasil dari kulit padi..dedak ni terbahagi kepada dua..satu yg halus..dan satu yang kasar..kebanyakan penternak itik(selalunyalah..) akan membeli(ok! dedak pun boleh buat duit tau!)..dedak yg halus.. yang kasar biasanya kalau sesiapa yg minta bagi percuma je..
gambar sumber google ; inilah rupa dedak

Rupanya ada yang tak berapa kenal dengan emping padi ye?..kalau sebut emping jagung @ cornflakes memang sah-sah kenalkan?
gambar sumber google ; inilah emping padi

 Emping padi ni sedap tau!.. dah lama tak makan.Kat sini susah nak cari.... masa kat kampung bila habis musim menuai padi rumah aku akan jadi tempat lepak..haha..yelah tu..sebab kat rumah aku ada peralatan mengemping jadi ramailah yang menumpang untuk membuat emping...

Secara ringkasnya aku ceritakan serba sedikit cara buat emping padi ni.. aku pun dah ingat-ingat lupa.. kalau mereka yang membaca ni yang lebih tau dari aku, kalau aku salah tolong bagi tau ye!..

Pertama sekali padi hendaklah direndam air lebih kurang 2 malam.. dah siap rendam toskan air...kemudian padi tadi digoreng tanpa minyak..digoreng sehingga padi tadi meletop (hihi..macam nak buat bom pulak)nak dipanggil dengan istilah apapun aku tak tau..senang cakap, lebih kurang macam bila nak masak pop corn lah..dia akan bunyi 'pop'..masa kulitnya terbuka.. jangan tunggu sampai semua padi kita goreng tadi terbuka semuanya..cukuplah sekadarnye aje...
gambar google; proses membuat emping pakai lesung tangan
  lepas tu angkat dari kuali dan masukkan ke dalam ibu lesung.. (bukan lesung batu ye!..lesung kaki ) jap lagi aku tunjuk gambarnya..
gambar google; inilah lesung kaki

Sudah masuk dalam lesung tadi..kenalah bekerja sikit kakinya tu..tumbuk sampai jadi emping..dah siap, kita kena tampi pulak..aku cari gak gambar tempat untuk menampi ni..aku panggil alat tu badang...tapi tak jumpalah pulak..yg keluar gambar badang yg kuatlah pulak..hahaha..rupanya alat tu namanya tampi padi...tapi memang betullah aku panggilnya badang!
sumber google: tampi padi yang aku panggil badang :)

Ok! semua proses dah aku ceritakan..emping padi siap untuk dimakan!..sedap dimakan digaul bersama kelapa parut @ serawa..